Kom naar onze gratis infodag op 8 maart over Zuidwest-Amerika, Noordwest-Amerika en West-Canada
Gratis aanmelden
Reizigersbeurs Canada & Oost-Amerika op zondag 30 maart! Ervaren reizigers, presentaties & campers
Gratis aanmelden
Kom naar onze gratis infodag op 22 februari over Zuidwest-Amerika, Oost-Amerika & Oost-Canada en West-Canada
Gratis aanmelden

Vraag en antwoord: Drone vliegen

Op deze pagina vind je meer informatie over vliegen met drones in Amerika. Lees over de regelgeving, benodigde opleidingen, registratie van je drone en belangrijke apps, maar ook waar je rekening mee moet houden tijdens je reis.

Let op! Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Raadpleeg altijd de meest recente informatie op de website van de luchtvaartautoriteit in het betreffende land (FAA in de Verenigde Staten). De boetes kunnen hoog oplopen in het geval van een overtreding.

Informatie door: Remon Koene - Compact Media (2024)

Onderstaande info komt verderop op deze pagina uitgebreider aan bod

  • Behaal een TRUST-certificaat.
  • Registreer je drone indien van toepassing.
  • Vermeld het registratienummer op uw drone.
  • Zorg voor een Remote ID, of update je fireware.
  • Vlieg alleen met recreatieve doeleinden.
  • Vlieg NIET in No Fly-zones of nationale parken.
  • Vlieg NIET hoger dan 400 feet of 120 meter hoogte en houd de drone altijd in je zichtveld. Als je over een canyon vliegt met een diepte van meer dan 120 meter, ben je al in overtreding.
  • Geef voorrang aan bemande vluchten en haal je drone altijd direct naar beneden.
  • Vlieg niet boven mens en dier. Amerikanen zijn erg gesteld op hun privacy, houd hier zoveel mogelijk rekening mee.
  • Volg de instructies van de autoriteiten altijd op.

De regelgeving omtrent het vliegen met een drone verandert regelmatig. Verdiep je in de Amerikaanse drone-regelgeving voordat je op reis gaat.

In de Verenigde Staten wordt net als in Europa onderscheid gemaakt in het hobbymatig (89) of beroepsmatig vliegen met een onbemand toestel (Unmanned Aircraft Systems, UAS). Ook het gewicht van je drone kan een criterum zijn voor aanvullende registraties.

In de informatie hieronder gaan we uit van recreatieve drone-gebruikers. Voor het beroepsmatig vliegen dien je in de Verenigde staten bij één van de aangesloten opleiders van de FAA een fysieke opleiding af te ronden. Wees erop bedacht dat als je als recreatieve gebruiker je beelden publiceert op een commerciële website of platform als Youtube, de FAA je kan zien als beroepsmatige vlieger, omdat je mogelijk inkomsten genereert. Beelden verkopen is dan ook verboden. Je riskeert hiermee ook nadien hoge boetes.

Ongeacht of je hobbymatig of beroepsmatig wil vliegen in Amerika ben je verplicht om een online kennistest (genaamd TRUST) met goed resultaat af te leggen. Dit kan via aangesloten opleidingsinstituten van de Federal Aviation Administration (FAA). Deze cursus is in het Engels en gratis te volgen. De aangesloten opleiders vind je via de website https://www.faa.gov/uas/recreational_flyers/knowledge_test_updates#TAs.

Stap 1: gratis account aanmaken
We gebruiken opleidingsinstituut Drone Trust als voorbeeld. Maak hier een account aan. De dronepiloot dient 16 jaar of ouder te zijn en de Engelse taal in woord en geschrift te beheersen. Daarnaast moet hij fysiek en mentaal in orde zijn. Let op dat de piloot bij incidenten - ongeach zijn mogelijke jonge leeftijd - persoonlijk aansprakelijk is voor eventuele claims. Dit wordt mogelijk niet of niet geheel door je reisverzekering gedekt.

Stap 2: cursus doorlopen
Je kunt nu de TRUST-cursus doorlopen. Deze bestaat uit meerdere modules en examenvragen. Haal je het niet, dan kun je het opnieuw proberen, zo vaak als nodig. Als je alle modules met succes hebt doorlopen, krijg je een certificaat.

Stap 3: certificaat opslaan en printen
Het certificaat dien je tijdens het vliegen bij je te hebben. Het is daarom handig het certificaat op je telefoon op te slaan, maar ook om deze in kleur uit te printen en bijvoorbeeld te lamineren. Deze kun je overhandigen aan de controlerende autoriteiten in de gevallen waar je geen mobiel bereik hebt.

Als je je certificaat hebt gehaald, kun je je richten op de eventuele drone-registratie. In de Verenigde Staten is het verplicht om drones met een gewicht boven de 250 gram bij de FAA te registreren. Je dient hiervoor een account aan te maken bij de FAA Drone Zone. Drones die 249 gram of minder wegen, hoeven niet geregistreerd te worden en mogen alleen recreatief gevlogen worden. Het is wél van belang of de drone een Remote ID heeft.

Verplichting van Remote ID

Remote ID is een functionaliteit waarbij de drone tijdens een vlucht een signaal uitzendt, waardoor autoriteiten dronegebruikers kunnen identificeren en volgen. Deze regelgeving is sinds 2023 van kracht. Mocht jouw drone deze functionaliteit nog niet hebben dan kun je dit mogelijk oplossen door een firmware-update óf door het aanschaffen van een externe Remote identification broadcast module. (zie waarschuwing!). Via deze link controleer je of je drone de mogelijkheid heeft een signaal uit te zetten en welke transponder door de FAA is goedgekeurd. Op deze website zie je meerdere modules die door de FAA zijn goedgekeurd.

Bij het niet naleven van de regelgeving omtrent Remote ID riskeer je naast een schorsing en intrekking van je certificaten ook een boete van $32,666 USD.

Waarschuwingen

Let op de volgende zaken:

  • Gewicht: Bij het aanschaffen en het monteren van een externe remote id-module komt het gewicht van de drone boven de 250 gram, waardoor je verplicht bent je drone/transponder alsnog te registreren bij de FAA Drone Zone.
  • Ook het installeren van een firmware update heeft mogelijke nadelige gevolgen. Dit is overigens per fabrikant en type verschillend en is een technische aangelegenheid.

C0-label

C0-label: Sommige drones wegen 249 gram en hebben de functionaliteit gegevens te verzenden via een ingebouwd remote id-systeem. Een voorbeeld is de DJI Mini 4 pro. Alle criteria om aan de eisen van de FAA te kunnen voldoen, zou je denken. Vanuit de dronefabrikant wordt deze drone echter geleverd met een C0-label; een regelgeving van het Europese luchtvaartveiligheidsagentschap (EASA) om de veiligheid van klasse C0-drones te waarborgen. Dit betekent dat de drone niet hoger kan vliegen dan 120 meter (400 feet) ten opzichte van het opstijgpunt en géén remote ID-gegevens uitzendt. In specifieke gevallen, zoals in bergachtige gebieden, kan dit de inzetbaarheid van de drone beperken.

Door een softwarematige update kun je deze hoogtebeperking verwijderen, en de remote ID activeren. Door de upgrade valt je drone voortaan in Europa wel in de klasse C1. In deze klasse dien je in het bezit te zijn van een EU-dronebewijs A1-A3. Je dient dan een exploitantnummer aan te vragen bij het RDW en deze vervolgens in het systeem van de drone te registreren. Tevens moet je je drone voorzien van de juiste labels en nummers en de fabrikant hiervan het bewijs toesturen om de definitieve validatie door te voeren.

Het proces van CO naar C1 is niet omkeerbaar

De registratie kost $5 dollar en is na inschrijving 3 jaar geldig.

  • In het dashboard van FAA Drone Zone Services voeg je de optie Drone eigenaren en piloten toe.
  • Vervolgens kies je de optie recreatieve vlieger (indien je aan bovengenoemde voorwaarden voldoet)
  • Vul je persoonlijke gegevens in
  • Ga verder naar de gegevens van je drone. Zorg ervoor dat je deze gegevens correct invult.
  • Net als voor het dronecertificaat geldt dat je bij controle van de autoriteiten de registratie moet kunnen overhandigen. Print deze daarom ook uit in kleur en lamineer deze. Ook is het verstandig het bestand op te slaan op je telefoon.

Over het algemeen doen luchtvaartmaatschappijen niet moeilijk over het meenemen van een drone in een vliegtuig. Toch hebben veel maatschappijen wel bepaalde voorwaarden gesteld over de wijze van vervoer. Zo dien je de drone met bijbehorende accu’s en controller bij je te dragen in je handbagage. Deze voorwaarden geldt trouwens ook voor accu’s en powerbanks van andere apparaten.

Batterijen
Bij KLM mag je maximaal 20 losse lithiumbatterijen of powerbanks meenemen tot 100 kwh. Voor batterijen tot 160 kwh dien je toestemming te vragen. Batterijen grote dan 160kwh zijn nooit toegestaan (regelgeving 2024, informatie op voorbehoud van wijzigingen). Controleer de regels altijd zelf bij je luchtvaartmaatschappij. Veel drones zijn uitgerust met zogenoemde LiPo batterijen. Het verstandigste is om dit soort batterijen te vervoeren in Lipo safe bags. Plak de contactpunten af met niet geleidende tape om kortsluiting te voorkomen.

Opladen
Zorg er voor dat je de accu’s niet volledig geladen meeneemt. Beperk dit tot zo’n 30% van de capaciteit/vermogen van de accu. Dit heeft te maken met de stabiliteit van een accu en de mogelijkheid tot zelfontbranding.

Regels checken en vlucht melden

Tijdens jouw reis doe je mooie steden en natuurgebieden aan. Je komt op verschillende plekken die je misschien wel met de drone wilt vastleggen. Helaas mag er met een drone niet overal gevlogen worden. Zorg ervoor dat je via Apple of Google Play store een gratis te downloaden app van één van de aangesloten organisaties van FAA installeert. Kijk hier voor ondersteunde apps. Met behulp van deze app zie je of je op jouw locatie met een drone mag vliegen. Hier kun je ook de vlucht melden. Om de app te kunnen gebruiken heb je in de Verenigde Staten internet nodig. Een kanttekening is dat er in veel gebieden geen telefoonbereik. Ga dan niet zomaar vliegen!

Tip! Het programma van B4UFLY is in Nederland op de computer te gebruiken middels de website https://www.faa.gov/uas/getting_started/b4ufly. Maak voor je vertrekt al printscreens van je route en close ups van de grenzen van gebieden waar je mogelijk wilt vliegen. Print deze kaarten uit en neem ze mee.

Verboden gebieden (o.a. nationale parken)

Het is net als in Nederland niet toegestaan om met een drone te vliegen in een No fly-zone. Vliegen bij ziekenhuizen, luchthavens, militaire basissen en stuwdammen is verboden. Ook is het VERBODEN om in ALLE nationale parken te vliegen. Hiermee riskeer je een boete van 5000 dollar en een gevangenisstraf van een half jaar. Tevens kan bij verstoring van wildlife door een drone, jouw drone door een parkranger uit de lucht worden geschoten.

Drone vliegen in State Parks

In tegenstelling tot nationale parken is het in veel State Parks wel toegestaan om met je drone te vliegen en mooie beelden te maken. Zorg ervoor dat je bij de ingang van het park, bij een ranger een Permit haalt. Vaak kost zo’n permit tussen de $5 a $10 dollar. In State Parks is het vaak wel verboden om over een camping of kudde dieren te vliegen. Vraag daarom altijd wat de restricties zijn voor het vliegen met een drone.